חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
✦ בשל עומס ייתכן וזמני המשלוחים יתארכו עד 7 ימי עסקים ✦
✦ בשל עומס ייתכן וזמני המשלוחים יתארכו עד 7 ימי עסקים ✦

רגישות ללקטוז: יותר ויותר אנשים סובלים מכך

מהו לקטוז? כיצד הוא מתעכל בגופנו? מדוע הגוף מתקשה בפירוק לקטוז? וגם: מהו הפתרון?

מאיה אור, נטורופתית
מתמחה ברפואת גוף ונפש

ככל שחולפות השנים, ניתן לשמוע לעיתים תכופות יותר מפי אנשים, אמצעי תקשורת והרשתות החברתיות את המושג “רגישות ללקטוז”. דומה, כי מדובר בתופעה, שככל שגוברת המודעות אליה, גוברת גם ההבנה בכך שמדובר בלא פחות מאשר רוב אוכלוסיית העולם המערבי! מובן, כי הדבר קשור בקשר ישיר בתזונה ובאורח החיים. אז מהו הלקטוז הכל-כך מדובר בשנים האחרונות? מדוע הוא מתקשר בדמיוננו ישירות לבעיות עיכול ולכאבי בטן? ומהם הפתרונות?

מהו לקטוז? וכיצד הוא מתעכל בגופנו?

לקטוז, המכונה גם סוכר החלב, הוא דו-סוכר פשוט המורכב משני חד סוכרים: גלוקוז וגלקטוז. הלקטוז נמצא בחלב של יונקים רבים, כולל בחלב אם, וניתן למצוא אותו גם בחלב ובמוצריו השונים. עיכולו של הלקטוז מתבצע במעי הדק בעזרת אנזים המכונה לקטאז, המפרק אותו לשני מרכיביו (גלוקוז וגלקטוז). תהליך פירוק זה נחשב לקל באופן יחסי, אך יחד עם זאת, רק לחלק קטן מהאנשים יש כמות מספקת של לקטאז (אנזים הפירוק). בישראל, לא פחות מכ-70% מקרב האוכלוסייה היהודית רגישה ללקטוז. את המילה “רוב” כבר אמרנו?

מדוע הגוף מתקשה הגוף לפרק לקטוז? וכיצד זה מתקשר לתחושת אי-נעימות בבטן?

כאשר חסר אנזים הלקטאז, המשמש לפירוק הלקטוז, מגיע האחרון אל המעי הגס דרך מערכת העיכול. במקרה כזה מפורק הלקטוז ע”י חיידקים ופטריות החיים במעיים. תהליך פירוק זה מתסיס את תוצרי הלקטוז, ומייצר במעיים גזים וחומצה לקטית הגורמת למעי לספוח מים (דבר העלול להוביל לשלשולים). אלו הן הסיבות בגללן תסמיני רגישות ללקטוז הן תחושת אי-נעימות במערכת העיכול (שלשול, גזים, נפיחות בבטן וכאבי בטן). תופעות אלו אינן גורמות לנזקים גדולים בטווח הארוך, אך לבטח פוגעות באופן ישיר באיכות חיי הרגיש ללקטוז.

מהו הפתרון בנוגע לרגישות ללקטוז? ואילו מוצרים כדאי לצרוך?

הפתרון הפשוט והמיידי הוא הימנעות מצריכת מוצרי חלב המכילים כמויות גבוהות של לקטוז כדוגמת חלב וגלידה. במידה ולא ניתן להימנע לגמרי מצריכת מוצרי חלב, ניתן לצרוך חלב דל לקטוז (שתהליך העיבוד שלו כולל הוספת לקטאז סינתטי), חלב נטול לקטוז, או מוצרי חלב המכילים כמויות קטנות של לקטוז כמו יוגורט וגבינות קשות בהן חומר הגלם עובר עיבוד באמצעות חיידקים או פטריות המפרקים אותו ומשאירים כמות קטנה ממנו. חשוב להבהיר
כי רק מעטים הסובלים מרגישות ללקטוז לא מסוגלים כלל לעכל מוצרי חלב, וכי במוצרים כמו שמנת או גבינות רכות, לא נעשה שימוש בחיידקים, ולכן הם עלולים להכיל כמות גדולה של לקטוז – אז במידה וקיימת רגישות ללקטוז, יש להיות ערים לכך ולנהוג בהתאם.

מוצרי חלב עשירים בלקטוז

חשיבות צריכת הסידן עבור הרגישים ללקטוז

העובדה כי יש להיות מודעים לכמות צריכת מוצרי החלב ולברור מתוכם את דלי הלקטוז, מובילה לכך שפוטנציאל כמות צריכת הסידן היומית קטנה, ועל-כן יש לחפש מקורות סידן אחרים. חשוב מאוד להקפיד על כך ולא להקל ראש בחשיבות הסידן, כיוון שמדובר במינרל חשוב מאוד לגופנו, האחראי בין היתר על בניית ותחזוקת עצמות ושיניים חזקות, תקינות רמת הקרישיות בדם, בקרה על לחץ הדם, מניעת התכווצויות של שרירים, שמירה על קצב לב תקין, חשוב למערכת העצבים, איזון רמות הכולסטרול והסוכרים בדם ואף הפגת מתחים ומניעת עצבנות (נחשב למינרל מרגיע).

הימנעות מחלב ומוצריו השונים דורשת באופן אוטומטי חיפוש מקורות סידן אחרים, עלולה להגביר את הסיכוי לאוסטאופורוזיס (לעוד דרכים למניעת אוסטאופורוזיס, הקליקו כאן), להתרחשות שברים, ביניהם שברי מאמץ, ואף לפגוע או להאט את תהליך הגדילה הפיזי והטבעי של הילד – ועל כן עולה אחריות ההורים לקחת בחשבון גם את מצב הסידן במידה וילדם רגיש ללקטוז. יחד עם ההקפדה על הסידן, מומלץ להקפיד על צריכה מספקת של חלבון ושומן.

מהם המזונות המומלצים ביותר לצריכת סידן? ומה מעכב את ספיגת הסידן?

להלן דוגמאות למזונות מומלצים לצריכת סידן: שומשום על כל מוצריו, ברוקולי, כרובית, לפת, סרדינים, גרעינים וזרעים, במיה, כרוב סיני, לוביה, שומר, כרוב, פטרוזיליה, חסה, פירות יבשים, פרג, חרובים, טופו, חלמון ביצה, פירות הדר, פפאיה, שום, בצל, חזרת, צנון. חשוב לדעת, כי את שיא כמות הסידן מכילות האצות – 100 גרם אצה חומה מכילה כמות של לא פחות מ-1093 מ”ג סידן!

לרשימה המלאה של 39 מזונות עשירים בסידן לחצו כאן.

ישנם גם מזונות המעכבים את ספיגת הסידן, ואלו הם בעיקר מזונות המכילים חומצה פיטית וחומצה אוקסלית. כמו כן, משקאות קלים ומשקאות תוססים (מכילים זרחן), ומזונות המכילים קפאין. מכאן עולה החשיבות עבור הרגישים ללקטוז להיות מודעים לפוטנציאל הנמוך יותר לצרוך סידן, להקפיד על צריכת המזונות שצוינו כאן ולעיתים אף לנטול תוספים כדוגמת הסידן האמורפי של דנסיטי, שהוא תוסף סידן קרבונט אמורפי (היחיד בשוק שאינו גבישי), אשר חשיבותו רבה לרגישים ללקטוז בגלל פוטנציאל הספיגה שלו בגוף: עפ”י מחקרים, נספג הסידן האמורפי פי 2 (ולעיתים אף פי 4.6) יותר מכל סידן קרבונט גבישי אחר.

שתפו:

Facebook
Twitter
LinkedIn

למידע נוסף ולהזמנות צרו קשר:

מאמרים נוספים

אוסטאופורוזיס תזונה

אוסטאופורוזיס תזונה – המלצות תזונתיות להתמודדות עם המחלה

אוסטאוארטריטיס

אוסטאוארטריטיס – כל מה שכדאי לדעת

אוסטאוארטריטיס היא דלקת מפרקים ניוונית הנפוצה והאגרסיבית ביותר. בכתבה הבא נסקור תסמינים ודרכי טיפול אשר יסייעו לכם במידה ואתם סובלים מהמחלה.
שיפור בצפיפות העצם

האם אפשר לשפר צפיפות עצם? הוכחה מחקרית

במחקר כפול סמיות ייחודי שכלל 35 נשים הסובלות מאוסטאופניה, נצפו תוצאות מובהקות שהראו שיפור בצפיפות העצם וכן עדויות ביולוגיות למניעת דלדול עצם אצל נשים שצרכו 400 מ”ג סידן ננו אמורפי ביום (שתי קפליות דנסיטי של 200 מ”ג).
מזונות עשירים בסידן

39 מזונות עשירים בסידן שכדאי להכיר (וגם לצרוך)

מהם המזונות העשירים בסידן מקבוצות מוצרי החלב והירקות? מהן “פצצות הסידן”? וגם: טיפים להורים שביניכם.
קרבונט

כל מה שרציתם לדעת על קרבונט: מדריך פשוט

האם אי פעם תהיתם מניין נוצרים הגזים במשקאות המוגזים שלכם או על איך אבקת האפייה עובדת? זה קרבונט! במאמר זה, נסביר על הקרבונט בצורה קלה ומהנה ויש גם הפתעה: איך קרבונט קשור למנגנון האנטי דלקתי של הגוף שלנו. 
קרוהן ותזונה

קרוהן ותזונה – כיצד תזונה מותאמת מסייעת לחולי קרוהן

במאמר הבא נסקור מהם המזונות המומלצים לחולים במחלת הקרוהן והאם שינוי תזונתי יכול לסייע בהפחתת תסמיני הדלקת. בנוסף – גישות תזונה שונות ופיתוח מדעי פורץ דרך. כנסו לקרוא.
מחקר חולי קרוהן סורוקה

גיוס חולי קרוהן למחקר קליני בבית החולים סורוקה

חולי קרוהן? המכון לגסטרואונקולוגיה, בית החולים סורוקה מגייס מתנדבים חולי קרוהן בינוניים וקשים לניסוי רפואי. טיפול בסידן קרבונט אמורפי לשיפור במצבם של חולי קרוהן בינוניים וקשים.
קרוהן והריון

מחלת קרוהן והריון – כל מה שחשוב לדעת

במאמר זה נתעמק בקשר המורכב בין מחלת קרוהן והריון. נדבר על ההשלכות העמוקות שעלולות להיות למחלה על פוריות האישה. מאמר זה נועד לסייע לנשים חולות קרוהן עם האתגרים והשיקולים העומדים בפניהן לקראת ההריון, וכיצד להיערך לקראתו בעקבות המחלה. 
מנופאוזה

מנופאוזה – תופעות גיל המעבר ודרכי טיפול

תופעות גיל המעבר יכולות להיות מטרידות ולהפריע לשגרת החיים. רוב הנשים יסבלו בעיקר מגלי חום ומאי סדירות במחזור. במאמר זה מידע חשוב על גיל המעבר שבאמצעותו תוכלי ללמוד כיצד להיערך אליו נכון. דרכי טיפול מומלצות, ומה הסכנה הכי גדולה שגיל המעבר מביא עימו. 
סידן אמורפי מחקר

אמורפיקל – רשימת המחקרים המלאה בהשתתפות החברה

במאמר זה תוכלו למצוא קישורים לכל המחקרים של אמורפיקל שפורסמו בשנים האחרונות החל מהוכחת הספיגה המוגברת של סידן קרבונט אמורפי וכן מחקרים שבוצעו בתחום העצם, אוסטאופורוזיס, הסרטן, החלל, קורונה, הפריה חוץ גופית ועוד
דילוג לתוכן