חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
✦ בשל עומס ייתכן וזמני המשלוחים יתארכו עד 7 ימי עסקים ✦
✦ בשל עומס ייתכן וזמני המשלוחים יתארכו עד 7 ימי עסקים ✦

טיפול בדלקת בברך

תקציר הפוסט

טיפול בדלקת בברך משתנה מאדם לאדם בהתאם לחומרת פציעתו. אחד התסמינים הבולטים של דלקת בברך הוא כאבי ברכיים. כל מי שאי פעם סבל מכאבים בברכיים יידע להגיד שמדובר בכאב מציק, המשפיע על פעולות שגרתיות שאנחנו מבצעים ביום יום: עלייה וירידה במדרגות, הליכה, כניסה ויציאה מהמכונית ועוד. טרם קבלת ההחלטה על אופי הטיפול בדלקת, חשוב לאבחן את הגורמים לדלקת.

מהי דלקת?

דלקת (Inflammation) הינו תהליך טבעי של הגוף בו תאים לבנים וכימיקלים אחרים המשתייכים למערכת החיסונית, פועלים על מנת להגן על הגוף מפני גורמים עוינים דוגמת מזהמים, כימיקלים רעילים או תאים פגומים (מתוך ויקירפואה).
ללא התהליך הדלקתי, פצעים וזיהומים שונים בגוף לא היו מחלימים. אולם למצב דלקתי יש פוטנציאל לגרום נזק רב לגוף. במצב תקין מערכת החיסון ומערכות נוספות בגוף יודעות לבקר את התהליך הדלקתי. במקרים מסוימים, דלקת שנמשכת הופכת לדלקת כרונית, ותהליך זה מאופיין בתהליכי הרס וריפוי המתרחשים במקביל.
התסמינים הבולטים לדלקת יכללו בדרך כלל: חום, כאבים, נפיחות ואודם באיבר המודלק.

גורמים לדלקת בברך

כאבי ברכיים יכולים להופיע בגברים, בנשים ובילדים ולנוע מתחושת אי נעימות ועד לתסמינים של שחיקה וחוסר יציבות. גורם הסיכון המוביל לכאב בברכיים ולכל מה שמגיע איתו הוא הגיל, שכן עם הזמן נרשמת שחיקה הדרגתית שיכולה להוביל לכאבים ולדלקות.
דלקת בברך יכולה להיגרם משורה ארוכה של סיבות. פגיעות טראומתיות כמו קריעה של גידים, או פגיעות שחיקתיות הנוצרות לאורך זמן בשל שחיקת סחוסים. יכולות להיות גם סיבות התפתחותיות מולדות ואף התרחשות של זיהום. בכתבה זו נתרכז בפגיעות דלקתיות בברך.
הסיבה לכך שמפרק הברך חשוף לדלקות קשורה לשני גורמים עיקריים. ראשית, מפרק הברך הוא המפרק הגדול ביותר בגוף, ונחשב גם לאחד המסובכים ביותר. שנית, הברכיים מהווים מרכיב מרכזי בתנועתיות שלנו בזכות העובדה שהן לא רק נושאות את משקל הגוף שלנו, אלא סופגות גם את הזעזועים שנגרמים כתוצאה מהליכה, ריצה וקפיצה.
עוצמת הזעזועים שהברכיים סופגות היא גבוהה לאין שיעור, ומגיעה ל- 346 אחוזים ממשקל הגוף שלנו בזמן ירידה במדרגות. בהליכה, לדוגמה, הברכיים סופגות 261 אחוזים ממשקל הגוף שלנו בכל צעד ואילו בעלייה במדרגות מדובר ב- 316 אחוזים.
השמנת יתר -עוד גורם מגביל שעלול להוביל לדלקות בברכיים ולכאבים הוא השמנת יתר. ירידה במשקל תביא עמה הקלה בתסמינים, כשהנוסחה של גורמי מקצוע בעולם הרפואה מאוד ברורה: על כל ק”ג שירד ממשקל הגוף שלכם, העומס על מפרק הברך שלכם יפחת ב- 4 ק”ג.

אלו סוגי דלקת בברך הנפוצים ביותר:

אוסטאוארטריטיס (OSTEOARTHRITIS) – זו דלקת ניוונית של המפרקים. היא נחשבת לשכיחה ביותר ופוגעת בעיקר במפרקים הנושאים משקל דוגמת ברכיים, ירכיים וקרסוליים. דלקת זו מופיעה בדרך כלל עם העלייה בגיל והיא נפוצה יותר בקרב נשים מעל גיל 45. השמנת יתר אף היא עלולה לגרום להתהוות דלקת ניוונית של הברך, עקב עומס משקל הגוף שנוצר על מפרק הברך.
תסמינים: נפיחות, כאב, נוקשות בשעות הבוקר, קושי ביישור/כיפוף, פגיעה בתפקוד הברך.

דלקת בברך

דלקת בגיד הפיקה (PATELLAR TENDINOPATHY)
דלקת בגיד הפיקה מורגשת בדרך כלל ככאב בקדמת הברך. דלקת זו מתפתחת בחיבור בין רקמת הגיד לפיקת הברך (פטלה) או בחיבור של הגיד לעצם השוק (טיביה) . דלקת בגיד הפיקה נפוצה יותר בקרב צעירים העוסקים בספורט כמו ענפי משחקי הכדור (טניס, כדורגל, כדורסל, וכדורעף).
תסמינים: כאבים יופיעו בזמן פעילות גופנית באזור החיבור של הגיד לברך, בקדמת הברך. יתכן שיופיעו סימנים בעת ניסיון לישור וקיפול הרגל.

דלקת בבורסה של הפיקהבורסיטיס (Bursitis) – הינה דלקת באחת מכריות הנוזל שמקיפות את הברך ומונעות חיכוך בין עצמות הברך לבין הגידים המניעים אותה. הבורסה היא שק תת עורי קטן המלא בנוזלי סיכה החוצץ בין המפרקים והגידים לעצמות, במטרה להקטין את החיכוך ביניהם. הדלקת נגרמת מעומס יתר ושחיקה, ולעיתים נדירות עקב זיהום מקומי בבורסה.
תסמינים: כאב, אודם מקומי, נפיחות, הגבלה בתנועה.

תסמונת הכאב הפטלופמורלי – מאופיינת בכאבים סביב הפיקה בקדמת הברך, כמעט תמיד לא נגרמת מחבלה אלא מיוחסת לאנשים העוסקים בספורט (“ברך רצים”). גם כאן הכאב נגרם משחיקה ועומס על גיד הפטלה. גיד הפטלה אחראי לייצוב פיקת הברך למקומה. במקרה של שחיקה ועומס יתר נוצרת דלקת בגיד זה.
תסמינים: התסמין העיקרי במקרה של תסמונת הכאב הפטלופמורלי הוא כאבים באזור הפיקה בדרגות שונות, כאב זה יחריף בזמן הליכה/ריצה בשיפוע, כיפוף, קפיצה וישיבה לאורך זמן.

סינדרום ITB – ILIOTIBIAL BAND SYNDROME – .- סינדרום רצועת ה ITB גורם לכאב חד בצד הברך והוא אופייני לרצים. הכאבים נגרמים כתוצאה ממתח מוגבר על הרצועה וחיכוך בזיז הצידי של עצם הירך ובכך לגרום לגירויה. התופעה נפוצה בקרב רצים הסובלים מליקוי תנועתי בירך.
תסמינים: כאב חד או צריבה יופיעו בצד החיצוני של הברך ואף יכולים להופיע כאבים לכל אורך הרצועה, במעלה הירך.

דלקת ברך ראומטית – (Rheumatoid Arthritis) – דלקת ברך ראומטית הינה מחלה אוטואימונית. זהו מצב שבו הדלקת אינה נגרמת כתוצאה מנגיף או חיידק, אלא כתוצאה מפעולת יתר של מערכת החיסון. הדלקת נפוצה במפרקים הקטנים שבידיים ובמפרקי האצבעות, אך יכולה להופיע גם במפרקים נוספים כמו הברך, הלסת, המרפקים והכתף.
תסמינים: התסמין הבולט הוא כאבים במפרקים שיכול להציק גם בזמן מנוחה ושינה. יכולה להופיע נפיחות באזור המפרק עקב הצטברות של נוזל דלקתי.

טיפול בדלקת בברך

מנוחה -ישנם לא מעט מקרים שכאבי הברכיים נחשבים קלים ואז אפשר לטפל בהם במגוון של דרכים ובהן מנוחה. אם מדובר בכאבים שנוצרו מעומס יתר, לעיתים, המנוחה עצמה תגרום לריפוי. חשוב לדעת גם שאין באמת אפשרות למנוע הופעה של כאבים ודלקות בברכיים, אבל יש כמה דברים שאפשר לאמץ כדי שישפרו את איכות החיים.
פעילות גופנית ואורח חיים בריא – חשוב לשמור על אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית סדירה. לפני ביצוע הפעילות בצעו חימום מתאים, והתאמנו בהתאם ליכולות שלכם, בהדרגתיות ובהתייעצות עם איש מקצוע.
פנייה לאורתופד ופיזיותרפיה -ברוב המקרים של טיפול בדלקת בברך, יפנה הרופא המטפל למכון פיזיותרפיה. פיזיותרפיה כוללת התאמה של תרגילים למבנה הגוף והיציבה של המטופל. על ידי חיזוק השרירים העוטפים את הברך ושרירי היציבה, ניתן להרגיש הקלה בתופעות הדלקת. האורתופד והפיזיותרפיסט יכולים אף להמליץ על עזרים אורתופדיים שיקלו על כאבי הברכיים, ובמידת הצורך מרשם לתרופות אורתופדיות נוגדות דלקת.

pH דיירקט – פטנט ישראלי פורץ דרך

pH דיירקט הינו פיתוח חדשני של סידן קרבונט אמורפי הניתן כאבקה באופן תת לשוני. בתהליך הספיגה הייחודי והיעיל, משתחרר הסידן קרבונט ישירות למחזור הדם המבנה האמורפי ננומטרי של דיירקט מביא לספיגת מינרלים מוגברת בגוף.
הפעילות של סידן קרבונט אמורפי הוכחה במחקרים קליניים : סידן קרבונט אמורפי מווסת חומציות ומטפל בתהליכים דלקתיים ובכאב.

לדיירקט 3 יתרונות עיקריים:

1. ביקרבונט הינו תוצר טבעי בגוף האדם שמווסת את החומציות בגוף. בתהליך הייחודי של ספיגת הסידן האמורפי, הקרבונט סופח יוני מימן ומעלה משמעותית את רמת הביקרבונט בתאים. בכך, מנוטרלת הסביבה החומצית.

2. ספיגה משופרת – נספג פי 2-4.6 יותר מכל סידן אחר (ע״פ ניסוי קליני)

3. טכנולוגיה משופרת – המבנה הייחודי – אמורפי וננומטרי מאפשר הגעה יעילה לאיבר המטרה, זמינות ביולוגית גבוהה יותר, מסיסות פי 120 יותר מכל סידן אחר.

“שנים סבלתי מכאבי ברכיים, לאחר שבועיים הרגשתי שיפור. לאחר חודש הכאבים נעלמו”
כך מעידה ענת מוקע, שסבלה מכאבי בירכיים וצרכה תוסף סידן קרבונט אמורפי.

pH” דיירקט עזר בצורה מדהימה, הכאב נעלם וחזרתי לתפקוד מלא”. כך מעיד גם ד”ר משה חיימוביץ (לשעבר מנכ”ל השירותים הוטרינריים בישראל) שעבר ניתוח מפרקי ירך.

פעילות דיירקט בהגברת ייצור ביקרבונט

מקורות
1. Roiniotis, J.; Dinh, H.; Masendycz, P.; Turner, A.; Elsegood, C.L.; Scholz, G.M.; Hamilton, J.A. Hypoxia prolongs monocyte/macrophage survival and enhanced glycolysis is associated with their maturation under aerobic conditions.J. Immunol. 2009, 182, 7974–7981. [CrossRef]

2. Tannahill, G.M.; O’Neill, L.A. The emerging role of metabolic regulation in the functioning of Toll-like receptors and the NOD-like receptor Nlrp3. FEBS Lett. 2011, 585, 1568–1572. [CrossRef] [PubMed]

שתפו:

Facebook
Twitter
LinkedIn

למידע נוסף ולהזמנות צרו קשר:

מאמרים נוספים

אוסטאופורוזיס תזונה

אוסטאופורוזיס תזונה – המלצות תזונתיות להתמודדות עם המחלה

אוסטאוארטריטיס

אוסטאוארטריטיס – כל מה שכדאי לדעת

אוסטאוארטריטיס היא דלקת מפרקים ניוונית הנפוצה והאגרסיבית ביותר. בכתבה הבא נסקור תסמינים ודרכי טיפול אשר יסייעו לכם במידה ואתם סובלים מהמחלה.
שיפור בצפיפות העצם

האם אפשר לשפר צפיפות עצם? הוכחה מחקרית

במחקר כפול סמיות ייחודי שכלל 35 נשים הסובלות מאוסטאופניה, נצפו תוצאות מובהקות שהראו שיפור בצפיפות העצם וכן עדויות ביולוגיות למניעת דלדול עצם אצל נשים שצרכו 400 מ”ג סידן ננו אמורפי ביום (שתי קפליות דנסיטי של 200 מ”ג).
מזונות עשירים בסידן

39 מזונות עשירים בסידן שכדאי להכיר (וגם לצרוך)

מהם המזונות העשירים בסידן מקבוצות מוצרי החלב והירקות? מהן “פצצות הסידן”? וגם: טיפים להורים שביניכם.
קרבונט

כל מה שרציתם לדעת על קרבונט: מדריך פשוט

האם אי פעם תהיתם מניין נוצרים הגזים במשקאות המוגזים שלכם או על איך אבקת האפייה עובדת? זה קרבונט! במאמר זה, נסביר על הקרבונט בצורה קלה ומהנה ויש גם הפתעה: איך קרבונט קשור למנגנון האנטי דלקתי של הגוף שלנו. 
קרוהן ותזונה

קרוהן ותזונה – כיצד תזונה מותאמת מסייעת לחולי קרוהן

במאמר הבא נסקור מהם המזונות המומלצים לחולים במחלת הקרוהן והאם שינוי תזונתי יכול לסייע בהפחתת תסמיני הדלקת. בנוסף – גישות תזונה שונות ופיתוח מדעי פורץ דרך. כנסו לקרוא.
מחקר חולי קרוהן סורוקה

גיוס חולי קרוהן למחקר קליני בבית החולים סורוקה

חולי קרוהן? המכון לגסטרואונקולוגיה, בית החולים סורוקה מגייס מתנדבים חולי קרוהן בינוניים וקשים לניסוי רפואי. טיפול בסידן קרבונט אמורפי לשיפור במצבם של חולי קרוהן בינוניים וקשים.
קרוהן והריון

מחלת קרוהן והריון – כל מה שחשוב לדעת

במאמר זה נתעמק בקשר המורכב בין מחלת קרוהן והריון. נדבר על ההשלכות העמוקות שעלולות להיות למחלה על פוריות האישה. מאמר זה נועד לסייע לנשים חולות קרוהן עם האתגרים והשיקולים העומדים בפניהן לקראת ההריון, וכיצד להיערך לקראתו בעקבות המחלה. 
מנופאוזה

מנופאוזה – תופעות גיל המעבר ודרכי טיפול

תופעות גיל המעבר יכולות להיות מטרידות ולהפריע לשגרת החיים. רוב הנשים יסבלו בעיקר מגלי חום ומאי סדירות במחזור. במאמר זה מידע חשוב על גיל המעבר שבאמצעותו תוכלי ללמוד כיצד להיערך אליו נכון. דרכי טיפול מומלצות, ומה הסכנה הכי גדולה שגיל המעבר מביא עימו. 
סידן אמורפי מחקר

אמורפיקל – רשימת המחקרים המלאה בהשתתפות החברה

במאמר זה תוכלו למצוא קישורים לכל המחקרים של אמורפיקל שפורסמו בשנים האחרונות החל מהוכחת הספיגה המוגברת של סידן קרבונט אמורפי וכן מחקרים שבוצעו בתחום העצם, אוסטאופורוזיס, הסרטן, החלל, קורונה, הפריה חוץ גופית ועוד
דילוג לתוכן