למה ילדים צריכים סידן?

מדוע חשוב במיוחד להקפיד שהילד יצרוך סידן? האם ילדים יכולים לסבול מאוסטאופורוזיס?

מדוע הסידן חשוב במיוחד לבריאות הילד?

ד”ר יגאל בלום,
סגן נשיא R&D ומדען ראשי באמורפיקל

הסידן הוא המינרל הנפוץ ביותר בגופנו והוא חיוני מאוד לקיומנו ולבריאותנו. בין תפקידיו העיקריים של הסידן נמנים בנייה ותחזוקה של העצמות והשיניים – המהווים גורמי מפתח בצמיחתם ובהתפתחותם הפיזית של ילדים ומתבגרים. באופן טבעי, בתקופות הילדות וההתבגרות מכוון הגוף לשמירה על מאזן סידן חיובי, ולכן קצב הספיגה גובר על קצב ההפרשה, אך לשם שמירה על מאזן חיובי בפועל, יש לדאוג לאספקה מתמדת של חומר הגלם: הסידן.

ילדים הצורכים מספיק סידן יכולים למקסם את תהליך הגדילה, לצבור את מסת העצם הפוטנציאלית המרבית, לשפר את איכות חייהם ולהקטין את הסיכוי למחלות עצם כדוגמת אוסטאופורוזיס – בהווה ובעתיד. מדוע יש להקפיד על צריכת סידן בילדות? מהם המקרים בהם יש להקפיד על כך ביתר שאת? ומתי מומלץ לנטול תוספי סידן?

מדוע יש להקפיד על צריכת סידן כבר בשלבי הילדות המוקדמים?

תקופות הילדות וההתבגרות מתאפיינות בגדילה והתפתחות פיזית, והשלד – המוביל את תהליך הגדילה והגביהה – מכיל כמות גבוהה של סידן (בסביבות קילוגרם אחד של סידן בגיל הצמיחה העקרי וקרוב לשני קילוגרם לאחר סיום הצמיחה). בשלבי חיים אלו גובר קצב בניית העצם על קצב פירוקה, וכדי לעזור לגוף למקסם את תהליך בניית העצם, נדרשת הקפדה על צריכה מסודרת וקבועה של סידן. סיבה נוספת לצורך בסידן בקרב ילדים ותינוקות היא מניעת מחלת הרככת  – המאפיינת בעיקר ילדים בגילאים מוקדמים (אפס עד שלוש). צריכת הסידן היומית נמדדת במיליגרמים, ודרישת הסידן היומית משתנה
בהתאם לגיל. מומלץ לצרוך את מרבית הסידן מהמזון (כאן תוכלו לקרוא על 39 מזונות עתירי סידן), ובמידת הצורך – להשלים באמצעות תוספי סידן.

לדאוג לעתיד הילד שלך: צריכת סידן בילדות חשובה למניעת אוסטאופורוזיס בשלבים מאוחרים יותר

האוסטאופורוזיס היא מחלה הפוגעת בעיקר בקשישים, אך במקרים רבים כבר בתקופת הילדות ניתן למנוע אותה או להפחית  את הסיכויים להתרחשותה בעתיד הרחוק. הדבר נובע מכך שבניית עצם לא מספקת בתקופת הילדות, תוביל ככל הנראה ליצירת “בנק עצם” דליל יותר, וכתוצאה מכך, גוברים הסיכויים לאוסטאופורוזיס. צריכה נבונה של סידן כוללת צריכת מאכלים עשירים בסידן לאורך שעות היום (לא בבת אחת) ונטילת תוספי סידן במידת הצורך.

צריכת סידן עבור ילדים
מומלץ להקפיד על צריכת כמות הסידן היומית המומלצת כבר בשלבי הילדות המוקדמים

גם ילדים יכולים לסבול מאוסטאופורוזיס 

ישנן מספר מחלות כרוניות וגורמים נוספים העשויים להוביל לאוסטאופורוזיס כבר בגילאי הילדות:

1. דלקות כרוניות של הפרקים או המעיים (קרוהן או קוליטיס כיבית)

2. הפרעות ספיגה במעיים

3. מחלות עצב או שריר

4. מחסור בהורמון גדילה

5. טיפולים רפואיים: סטרואידים, מכשירים כימותרפיים ותרופות נגד פרכוסים

 

במקרים אלו מומלץ להתייעץ עם רופא לגבי הצורך בנטילת תוספי סידן1.

 

באילו מקרים מומלץ לתת לילד תוסף סידן?

בדומה לעקרונות תזונתיים של מינרלים אחרים, מומלץ להקפיד על צריכת כמות הסידן המומלצת באמצעות התזונה, ובמקרה הצורך – להשלים בעזרת תוסף סידן. במידה והילד לא צורך מספיק סידן, הוא עלול להתמודד עם בעיות בריאות הקשורות לעצמות חלשות, לא להגיע לגובהו הפוטנציאלי, ואף להגדיל את הסיכויים לאוסטאופורוזיס בעתיד. בד”כ ילדים אינם זקוקים למינונים גבוהים של סידן, ותוסף של 500-200 מ”ג ביום עשויים בהחלט להספיק (כתלות
בגיל ובכמות צריכת הסידן מהתזונה). תוספי סידן העשויים מסידן קרבונט – הצורה הנפוצה והזולה – נספגים בד”כ היטב ע”י ילדים בריאים ולכן יכולים להיות שימושיים במיוחד.

הסידן האמורפי: כיצד הוא מאפשר נטילת מינונים נמוכים יותר תוך רמת ספיגה גבוהה יותר?

רוב תוספי הסידן הקיימים בשוק מכילים חלקיקי חומר בגודל מיקרוני – שזו יחידת מידה הגדולה פי אלף מיחידת הננומטר. הסידן האמורפי הוא קלציום קרבונט המשלב שתי תכונות המקנות לו יתרון ברור על פני תוספי הסידן האחרים: אמורפיות, שפרושה “לא-גבישית” (הוא היחיד בשוק שאינו גבישי) וננומטריות.

אחד האתגרים העיקריים של הרפואה המודרנית הוא אתגר הספיגה. הפיזיקה, הכימיה והפעילות הביולוגית של חומרים משתנה באופן קיצוני כשהם בגדלי ננו: ניצול תכונות אלו מאפשר פיתוח מוצרים וכן תרופות יעילות ומועילות יותר. תוך שימוש בננוטכנולוגיה, יכול דנסיטי קידס להספג טוב יותר ולהגביר את האפקטיביות של הסידן בגוף, הבאה לידי ביטוי במינון נמוך יותר תוך כמות ספיגה גבוהה יותר2.

שני יתרונות מפתח אלו באים לידי ביטוי ברמת ספיגה גבוהה יותר (פי 2 בממוצע ובמקרים מסויימים אף יותר ביחס לקלציום קרבונט גבישי), רמת מסיסות הגבוהה פי 120 וזמינות ביולוגית גבוהה בהרבה מאשר קלציום קרבונט גבישי, כמו למשל בנוגע למסת עצם ואיחוי שברים). שילוב תכונות אלו מוביל את דנסיטי קידס להוות פתרון מצוין להשלמת ערכי הסידן היומיים של ילדך.

 

1-עילא, העמותה הישראלית לאוסטאופורוזיס ומחלות עצם בילדים, “אוסטאופורוזיס בילדים”

2- Scidev: Bringing Science & Development together through News and Analysis. “Nanotechnology for Health: Facts and Figures”, Pryia, S.

שתפו:

Facebook
Twitter
LinkedIn

למידע נוסף ולהזמנות צרו קשר:

מאמרים נוספים

שיפור בצפיפות העצם

האם אפשר לשפר צפיפות עצם? הוכחה מחקרית

במחקר כפול סמיות ייחודי שכלל 35 נשים הסובלות מאוסטאופניה, נצפו תוצאות מובהקות שהראו שיפור בצפיפות העצם וכן עדויות ביולוגיות למניעת דלדול עצם אצל נשים שצרכו 400 מ”ג סידן ננו אמורפי ביום (שתי קפליות דנסיטי של 200 מ”ג).
מזונות עשירים בסידן

39 מזונות עשירים בסידן שכדאי להכיר (וגם לצרוך)

מהם המזונות העשירים בסידן מקבוצות מוצרי החלב והירקות? מהן “פצצות הסידן”? וגם: טיפים להורים שביניכם.
קרבונט

כל מה שרציתם לדעת על קרבונט: מדריך פשוט

האם אי פעם תהיתם מניין נוצרים הגזים במשקאות המוגזים שלכם או על איך אבקת האפייה עובדת? זה קרבונט! במאמר זה, נסביר על הקרבונט בצורה קלה ומהנה ויש גם הפתעה: איך קרבונט קשור למנגנון האנטי דלקתי של הגוף שלנו. 
קרוהן ותזונה

קרוהן ותזונה – כיצד תזונה מותאמת מסייעת לחולי קרוהן

במאמר הבא נסקור מהם המזונות המומלצים לחולים במחלת הקרוהן והאם שינוי תזונתי יכול לסייע בהפחתת תסמיני הדלקת. בנוסף – גישות תזונה שונות ופיתוח מדעי פורץ דרך. כנסו לקרוא.
מחקר חולי קרוהן סורוקה

גיוס חולי קרוהן למחקר קליני בבית החולים סורוקה

חולי קרוהן? המכון לגסטרואונקולוגיה, בית החולים סורוקה מגייס מתנדבים חולי קרוהן בינוניים וקשים לניסוי רפואי. טיפול בסידן קרבונט אמורפי לשיפור במצבם של חולי קרוהן בינוניים וקשים.
קרוהן והריון

מחלת קרוהן והריון – כל מה שחשוב לדעת

במאמר זה נתעמק בקשר המורכב בין מחלת קרוהן והריון. נדבר על ההשלכות העמוקות שעלולות להיות למחלה על פוריות האישה. מאמר זה נועד לסייע לנשים חולות קרוהן עם האתגרים והשיקולים העומדים בפניהן לקראת ההריון, וכיצד להיערך לקראתו בעקבות המחלה. 
מנופאוזה

מנופאוזה – תופעות גיל המעבר ודרכי טיפול

תופעות גיל המעבר יכולות להיות מטרידות ולהפריע לשגרת החיים. רוב הנשים יסבלו בעיקר מגלי חום ומאי סדירות במחזור. במאמר זה מידע חשוב על גיל המעבר שבאמצעותו תוכלי ללמוד כיצד להיערך אליו נכון. דרכי טיפול מומלצות, ומה הסכנה הכי גדולה שגיל המעבר מביא עימו. 
סידן אמורפי מחקר

אמורפיקל – רשימת המחקרים המלאה בהשתתפות החברה

במאמר זה תוכלו למצוא קישורים לכל המחקרים של אמורפיקל שפורסמו בשנים האחרונות החל מהוכחת הספיגה המוגברת של סידן קרבונט אמורפי וכן מחקרים שבוצעו בתחום העצם, אוסטאופורוזיס, הסרטן, החלל, קורונה, הפריה חוץ גופית ועוד
אוסטאופורוזיס בהריון

כל מה שצריך לדעת על אוסטאופורוזיס בהריון

הסיבות להתרחשות אוסטאופורוזיס בהריון אינן ידועות במלואן,אולם אוסטאופורוזיס בהריון הוא מצב נדיר ביותר. בכתבה הבאה כל מה שרציתם לדעת על אוסטאופורוזיס בהריון, אבחון, טיפול מניעה ועצות שימושיות להתנהלות כללית לבריאות העצם בהריון
איך להפחית לחץ וחרדה

המומחים של אמורפיקיור: מדריך כיצד להתגבר על מתח וחרדה בימי המלחמה

האירועים המחרידים בחדשות גרמו להרבה אנשים תופעות של לחץ וחרדה. בכתבה הבאה המומחים של אמורפיקיור כאן לסייע ולהסביר כיצד אפשר להתגבר על כך ואילו תוספי תזונה טבעיים יכולים לסייע
דילוג לתוכן