חג השבועות: חג החקלאים או חג המחלבות?

בכתבה זו תקבלו רעיונות לחג שבועות טעים ובריא במיוחד.

חג השבועות: חג החקלאים או חג המחלבות?

מאיה אור, נטורופתית
מתמחה ברפואת גוף ונפש

שולחן חג שופע עוגות גבינה ומטעמים, מי מאיתנו לא מצפה לזה בקוצר רוח? אז חג השבועות בפתח, ובדמיונם של רבים מאיתנו עולות תמונות של מאכלים חלביים טעימים ומיוחדים, שחלק מהם נטעמו רק בפעם האחרונה שבאמת הייתה סיבה למסיבה חלבית: בחג השבועות שעבר. רבים מאיתנו לא זוכרים שאחרי הכל, חג השבועות הוא חג חקלאי ביסודו: “וְחַג הַקָּצִיר בִּכּוּרֵי מַעֲשֶׂיךָ אֲשֶׁר תִּזְרַע בַּשָּׂדֶה” (שמות, כג’, טז’).

אז אמנם מדובר בחג חקלאי, אך דווקא מגוון המטעמים החלביים הם מרכז השולחן. אבל מה להכין? באילו מאכלים לעטר את שולחן החג? ומה עם הקינוחים? אז רגע לפני שתקבלו עשרות לייקים ושיתופים ברשתות החברתיות על יצירותיכם היפות והטעימות, קבלו מאיתנו כמה רעיונות לחג טעים, בריא ועשיר בסידן. אל דאגה, לא נספר לאף אחד מאיפה הבזיק הרעיון המקורי שלכם.

מאיה אור, נטורופתית מתמחה ברפואת גוף ונפש שולחן חג שופע עוגות גבינה ומטעמים, מי מאיתנו לא מצפה לזה בקוצר רוח? אז חג השבועות בפתח, ובדמיונם של רבים מאיתנו עולות תמונות של מאכלים חלביים טעימים ומיוחדים, שחלק מהם נטעמו רק בפעם האחרונה שבאמת הייתה סיבה למסיבה חלבית: בחג השבועות שעבר. רבים מאיתנו לא זוכרים שאחרי הכל, חג השבועות הוא חג חקלאי ביסודו: "וְחַג הַקָּצִיר בִּכּוּרֵי מַעֲשֶׂיךָ אֲשֶׁר תִּזְרַע בַּשָּׂדֶה" (שמות, כג', טז'). אז אמנם מדובר בחג חקלאי, אך דווקא מגוון המטעמים החלביים הם מרכז השולחן. אבל מה להכין? באילו מאכלים לעטר את שולחן החג? ומה עם הקינוחים? אז רגע לפני שתקבלו עשרות לייקים ושיתופים ברשתות החברתיות על יצירותיכם היפות והטעימות, קבלו מאיתנו כמה רעיונות לחג טעים, בריא ועשיר בסידן. אל דאגה, לא נספר לאף אחד מאיפה הבזיק הרעיון המקורי שלכם.

ירקות ירוקים: מכילים הרבה מאוד סידן ביחס לכמות הקלוריות

ברוקולי, במיה, שעועית ירוקה, אפונה וכרוב, הם דוגמא לירקות ירוקים המכילים כמות משמעותית של סידן ביחס לכמות הקלוריות. לצורך העניין, שתי כוסות של ברוקולי מאודה עשויות להכיל כ-92 מ”ג סידן (בעוד שהכמות היומית המומלצת היא 1,000 עד 1,200 מ”ג ביום). בטח כבר שמעתם את הביטוי “מתכונים ירוקים” – בעיקר אם אתם צמחוניים או טבעוניים. אז לחג הקרוב תוכלו להכין מגוון מנות טעימות כמו ממרח פסטו בזיליקום ותרד מיוחד, המשלב גם אבוקדו ומיץ לימון, ולצרף אליו גם מרק סלרי קטיפתי, סלט תרד ועוד מיני מטעמים בריאים ועשירים במינרלים ובסיבים תזונתיים.

חג החקלאים, האדמה והאדממה

פולי סויה, או בשמם היפני המוכר במסעדות, “אדממה”, מכילים גם כמות גבוהה של סידן (כוס אחת לאחר בישול מכילה כ-100 מ”ג סידן). פולי הסויה מכילים גם ברזל וכמות גדולה של סיבים תזונתיים וחומצות אמינו חיוניות. אז כן, אין שום תירוץ להימנע מנשנוש אדממה: הוא בריא, טעים, וזמין בכל מצב. תוכלו להוסיף אותו כמעט לכל תבשיל או מאכל, החל מסיר אורז, דרך ירקות מוקפצים בסגנון אסייתי וסלטים, ולקינוח, להגישו כחטיף בריא לאחר בישול של כחמש דקות במים רותחים ומומלצים.

טופו ומאכלי סויה אחרים

הטופו עשוי מחלב סויה שעבר תהליך גיבון ולכן הוא בעל מרקם של גבינה. היתרון של הטופו הוא הנייטרליות שלו, המסייעת לו לספוח ולספוג טעמים. הוא יכול להשתלב בתבשילים, פשטידות ואפילו כממרח. ב-100 גרם טופו כמות משמעותית מאוד של כ-350 מ”ג סידן. הרבה אנשים נמנעים מאכילתו, בעיקר עקב חוסר מודעות, אז במטרה להכירו מקרוב, תוכלו להכין לחג מקושקשת טופו, לשלב קוביות טופו וירקות מוקפצים ברוטב שאתם אוהבים, להקפיץ
טופו עם פטריות, להכין קציצות טופו ברוטב ירוק ואפילו להכין טופו בטעם פיצה או סטייק טופו ברוטב ברביקיו מתוק.

טחינה גולמית: “המלכה של המטבח” – טעם נפלא ועשיר, בסידן…

טחינה נחשבת לאחד המאכלים האהובים בישראל, הטעימים והבריאים ביותר. שתי כפות טחינה גולמית העשויה שומשום מלא ונטחנת עם קליפת הגרעין מכילות כ-230 מ”ג סידן (כמות הגדולה בערך פי 5 מכמות הסידן של טחינה משומשום שאינו מלא). הטחינה גם עשירה בשומן בריא הכולל אומגה 6 ואומגה 9 החיוניים מאוד לגופנו. אז מה, לא תהיו ישראלים בשולחן החג הזה? תוכלו להגיש את הטחינה עם בטטות, חצילים קלויים בתנור עם צנוברים וכוסברה, ולקנח בחלבה או במלבי טחינה.

באמת חשבתם שנשכח את מוצרי החלב?

מדפי הסופר המתרוקנים ומתמלאים במהרה מעידים על ביקוש מוגבר למוצרי חלב לקראת החג. מעבר לטעם הנפלא ולפוטנציאל הרב של מוצרי החלב להעשיר את המטבח, יש להם גם שני יתרונות מצוינים: כמות סידן ורמת ספיגה גבוהים. אז אם כבר אתם במטבח לקראת החג, תוכלו לשלב כדורי גבינה מטוגנים, לביבות גבינה ואפילו מאכלים מהירים להכנה כמו לזניה פטריות ושמנת. לקינוח תוכלו להגיש פירות יער ברוטב וניל, קרם ברולה, גלידת מנגו,
בלינצ’ס במילוי גבינה ירוקה או כל דבר אחר העולה בדמיונכם.

חג השבועות: חג החקלאים או חג המחלבות?

מוצרי חלב הם נכס תזונתי יקר ומהווים מקור מצוין לקבלת חלבון איכותי, סידן ולרכיבי תזונה חשובים אחרים כגון: קבוצות ויטמין B, ויטמין A, אשלגן ומגנזיום. מומלץ לצרוך מוצרי חלב בעיקר בשני העשורים הראשונים לחיינו, ואילו בגילאים מתקדמים יותר מומלץ לצרוך חלב דל שומן ולשלבו בתזונה לפי התאמה. במילים אחרות, כל מקרה לגופו… מוצרי חלב כגון חלב עזים וכבשים מומלצים נחשבים לבריאים באופן יחסי לשאר מוצרי החלב.

אז לא כל הסידן נספג בגוף, למרות שמדובר בשפע הגבינות והמטעמים.

שתפו:

Facebook
Twitter
LinkedIn

למידע נוסף ולהזמנות צרו קשר:

מאמרים נוספים

מזונות עשירים בסידן

39 מזונות עשירים בסידן שכדאי להכיר (וגם לצרוך)

מהם המזונות העשירים בסידן מקבוצות מוצרי החלב והירקות? מהן “פצצות הסידן”? וגם: טיפים להורים שביניכם.
קרבונט

כל מה שרציתם לדעת על קרבונט: מדריך פשוט

האם אי פעם תהיתם מניין נוצרים הגזים במשקאות המוגזים שלכם או על איך אבקת האפייה עובדת? זה קרבונט! במאמר זה, נסביר על הקרבונט בצורה קלה ומהנה ויש גם הפתעה: איך קרבונט קשור למנגנון האנטי דלקתי של הגוף שלנו. 
קרוהן ותזונה

קרוהן ותזונה – כיצד תזונה מותאמת מסייעת לחולי קרוהן

במאמר הבא נסקור מהם המזונות המומלצים לחולים במחלת הקרוהן והאם שינוי תזונתי יכול לסייע בהפחתת תסמיני הדלקת. בנוסף – גישות תזונה שונות ופיתוח מדעי פורץ דרך. כנסו לקרוא.

גיוס חולי קרוהן למחקר קליני בבית החולים סורוקה

חולי קרוהן? המכון לגסטרואונקולוגיה, בית החולים סורוקה מגייס מתנדבים חולי קרוהן בינוניים וקשים לניסוי רפואי. טיפול בסידן קרבונט אמורפי לשיפור במצבם של חולי קרוהן בינוניים וקשים.
קרוהן והריון

מחלת קרוהן והריון – כל מה שחשוב לדעת

במאמר זה נתעמק בקשר המורכב בין מחלת קרוהן והריון. נדבר על ההשלכות העמוקות שעלולות להיות למחלה על פוריות האישה. מאמר זה נועד לסייע לנשים חולות קרוהן עם האתגרים והשיקולים העומדים בפניהן לקראת ההריון, וכיצד להיערך לקראתו בעקבות המחלה. 
מנופאוזה

מנופאוזה – תופעות גיל המעבר ודרכי טיפול

תופעות גיל המעבר יכולות להיות מטרידות ולהפריע לשגרת החיים. רוב הנשים יסבלו בעיקר מגלי חום ומאי סדירות במחזור. במאמר זה מידע חשוב על גיל המעבר שבאמצעותו תוכלי ללמוד כיצד להיערך אליו נכון. דרכי טיפול מומלצות, ומה הסכנה הכי גדולה שגיל המעבר מביא עימו. 
סידן אמורפי מחקר

אמורפיקל – רשימת המחקרים המלאה בהשתתפות החברה

במאמר זה תוכלו למצוא קישורים לכל המחקרים של אמורפיקל שפורסמו בשנים האחרונות החל מהוכחת הספיגה המוגברת של סידן קרבונט אמורפי וכן מחקרים שבוצעו בתאים סרטניים, בחלל, קורונה, הפריה חוץ גופית ועוד
אוסטאופורוזיס בהריון

כל מה שצריך לדעת על אוסטאופורוזיס בהריון

הסיבות להתרחשות אוסטאופורוזיס בהריון אינן ידועות במלואן,אולם אוסטאופורוזיס בהריון הוא מצב נדיר ביותר. בכתבה הבאה כל מה שרציתם לדעת על אוסטאופורוזיס בהריון, אבחון, טיפול מניעה ועצות שימושיות להתנהלות כללית לבריאות העצם בהריון
איך להפחית לחץ וחרדה

המומחים של אמורפיקיור: מדריך כיצד להתגבר על מתח וחרדה בימי המלחמה

האירועים המחרידים בחדשות גרמו להרבה אנשים תופעות של לחץ וחרדה. בכתבה הבאה המומחים של אמורפיקיור כאן לסייע ולהסביר כיצד אפשר להתגבר על כך ואילו תוספי תזונה טבעיים יכולים לסייע
טיפול בקורונה

אפשר להיות רגועים: הקורונה אולי חוזרת, זה הזמן להכיר טיפול ישראלי פורץ דרך בחולי קורונה במצב בינוני וקשה

מבחינת חברת אמורפיקל אפשר להיות רגועים: תוצאות מדהימות שהתפרסמו בכתב עת יוקרתי (ClinicalTrial) מסכמות מחקר קליני שערכה החברה בקרב חולי קורונה, והתוצאות חד משמעיות: ריפוי מהיר של החולים ומניעת התדרדרות מצבם הרפואי והגעתם לטיפול נמרץ או מוות.
דילוג לתוכן